Saturday 25 May 2013

Tips Ibu Bekerja: Menyediakan Puree (Puri) Baby

Sebagai ibu bekerja, saya tak nafikan ada hari2 rasa mmg terlalu letih. Balik kerja, meredah jem kat KL, pick up baby, stop beli dinner or beli barang dinner ke, sampai rumah pun dah pukul bape kan...buat itu, buat ini...tgk2 dah pukul 12 mlm...and esok start semula routine...hmmm...

Cuma saya nak share kat sini routine saya sebagai ibu bekerja menyediakan puree Baby H. *meaning kerja2 rumah tlh diselesaikan ye sebelum aktiviti yg saya nak share ni*

Ini routine saya...

# Saya akan masak bubur sebelum tido. Saya jadikan habit tiap2 malam dalam pukul 11.30 saya akan basuh beras. Saya sukat beras guna sudu formula milk tu...saya akan masak dlm 4 sudu. *Baby H tido atau tak, saya akan buat juga*

## Saya masukkan beras tadi dengan air dlm 300 ml ke dlm slow cooker. Slow cooker ada 3 mode - slow, high and auto. Saya akan set ke mode slow and then saya tido or tido bila Baby H dah tido. hehe...

### Baby H normally nak minum susu dalam pkl 2 to 3 pagi. Saya bangun buat susu and Baby H akan tido balik. So saya akan basuh botol susu tadi dan check slow cooker. Usually at this time, beras tu dah jadik bubur. Saya akan masukkan cube puree carrot + kentang (terpulang pada menu minggu tu) yg dah diturunkan from freezer ke fridge bawah waktu saya basuh beras tadi. Saya akan kacau2 bubur tu sampai mix well and switch 'off'. Then saya sambung tido.

#### Dalam pukul 6 or 6 lebih...saya bangun dan switch 'on' slow cooker to mode slow. Saya terus mandi and buat apa yg patut nak pegi keje. Make up buat dlm kete je ye. Mmg x sempat pun...

##### Saya akan turun ke dapur dan prepare bubur plus puree yg tgh dire-heat tadi. Saya akan blend semua guna Philips Avent Steamer n Blender dan masukkan dalam food jar Thermos. So semua siap dan pack masuk dlm bag babysitter. Babysitter akan 'warm'kan food tu dlm food warmer bila nak bagi Baby H makan....

So, itu la routine saya utk make sure that Baby H dapat makan dengan sempurna everday. Kena kuatkan semangat walau letih mcm mana pun kena sediakan jugak. 

But for weekends, routine lain sikit k...Saya akan masak bubur dlm pkl 6 ke, 7 ke...bubur akan siap katakan dlm pkl 9, 10 pagi...Sebelum Baby H mandi, saya akan siapkan sayur2 utk puree hari tu je. Waktu Baby H mandi, time tu saya akan steamkan sayur2 tadi...Lepas Baby H mandi, saya akan blend and mix puree and bubur tadi. Bila Baby H bagi sign dia lapar, saya akan bagi dia makan. Stock bubur yg lebih tu saya simpan dlm food jar Thermos tu utk sebelah petang.

Okla, kepada ibu-ibu bekerja tu sharela experience or routine u all ye bila baca entry ni...

No comments:

Post a Comment