Tuesday 11 February 2014

#1 Make Up Story: Clean and Care For Your Make Up Brush!

Entri sebelum ni aku ada mention pasal beli something from MAC. Salah satunya beli lipstick from MAC. Tapi beli lipstick ni bagi aku macam citer biasa je. Yang paling best sekali ialah kalau aku beli brushes from MAC. Memang giler excited happy kalau beli. Everyone tau MAC brushes memang mahal. So aku beli pun sikit2...beli satu, then beli satu gi. Sikit2 lama2 jadik banyak kan. Hehe.

Aku start explore make up ni in early 2011. So make up items the earliest aku beli mostly from MAC. Aku dah start using MAC products since March 2011. Time tu aku beli "a must have" items only from MAC. Nanti ler aku citer sikit2 benda apa d earliest aku beli from MAC.

Today aku semangat nak citer pasal make up brushes. Kalau nak tau ni ler brushes yang aku ada now. Sikit je kan. Alahai...kesian. Kalau tengok orang lain berlambak brushes dorang. Tapi aku tak nak beli banyak tapi x pakai pulak. Itu dah namanyer membazir. Kannnn?


Ok aku ada 6 brushes je ye.
From left, 4 brushes tu from MAC.
Yang lagi 2 tu from BENEFIT.

Brush #2 from left tu baru je beli. Refer entri sebelum ni. So all this while aku guna 5 brushes ni je utk make up.

#1 MAC 191 foundation brush
#2 MAC 130 foundation brush
#3 MAC 182 mini kabuki/buffer powder brush
#4 MAC 212 eyebrow brush
#5 BENEFIT  blusher brush
#6 BENEFIT  eye shadow-liner brush (but jadik concealer brush) 

So tau ler kan nak beli brushes ni harga brushes semua mahal2. Tapi xpe ini dah kira macam make up investment. Beli macam brand MAC ni berbaloi la gak. Brushes ada quality & tahan lama. Tengokla semua brushes tu. Semua kecuali brush #2...semua beli in 2011. Tengok dah bape tahun dah...tahan kan.

So bila dah buat investment cam ni yang penting is penjagaan brushes ni. Kita kena jaga brushes ni seelok-eloknya. Kita kena ingat ye penjagaan brushes ni penting bukan setakat beli make-up je. 

A few tips to share:-

1. Kalau boleh clean up brushes every two to four weeks. Why? Ini kerana setiap brushes yang digunakan mudah terdedah pada jangkitan kuman dan bakteria. Bukan itu sahaja, brushes yang digunakan setiap hari boleh menyebabkan product2 seperti liquid foundation atau eye shadows terlekat dan terbentuk pada brushes. Kalau kita biarkan brushes ni tak terjaga bole menyebabkan 'skin breakout' iaitu suatu yang perlu dielakkan.

2. Teknik nak clean up brushes ni mestilah betul dan kena dengan caranya. Kalau boleh Ikut je cara2 aku seperti di bawah ni ye.

Aku selalu clean up brushes macam ni. Aku guna kitchen towel je and aku lipat 4 mcm ni. 


Then aku "squirt" sikit MAC Brush Cleanser tu kat kitchen towel tu. Bila cuci, brush tu buat 'stroking' moves and bole balik2kan kitchen towel tu sampai cleanser tu abis.


1 brush 1 kitchen towel. Start cleaning satu2 sampai brushes tu bersih dan keringkan. MAC brush cleanser ni senang coz dia quick dry kan brushes ni. 


Brush baru tu pun kena clean dulu b4 guna ye. Brush sedia ada tu mak aaiii kotornyer. Bila last aku cuci ni? Hehe.

Seelok2nya foundation brush tu basuh daily. Why? Coz foundation brush kita guna utk liquid foundation senang nak catch germs etc. Kalau xnak every 2, 3 days ke. Tapi elok daily la utk kesihatan kulit muka kita gak kan. Yang lain tu buat weekly pun ok.

3. Seelok2nya gunakan brush cleaner sebab senang dan ringkas sebab tak perlu nak keringkan etc. Kalau gunakan baby shampoo kena basuh bawah sink tap dan lalukan air dengan buat stroking moves atas tapak tangan sehingga bersih. Make sure basuh dihujung2 brush sahaja. Jangan sampai terkena atau terendam sehingga terkena permukaan gam diantara brush and batang brush tu. Ini boleh menyebabkab bulu brush tu boleh tertanggal. Kemudian, brushes perlu dikeringkan ye. Gunakanlah towel bersih untuk keringkan brushes tu and make sure bentukkan semula bulu brush tu.

*****

Bila tgk brush collection ni satu je yg pelik. Collection ni xde eye make up brush kan. Why? Ntahla aku bab mata ni pelik skit. Tak confident nak pakai. Amik masa skit. At d moment, aku still tgh belajar eye make up techniques. Even now pun xde ler pandai make up muka ni pun. Ala2 touch up asal jadik je.

So sape nak start make up bole check out MAC Malaysia website ni. Fully recommended make up products dia. Aku suker sangattt. Or sape nak consider beli brushes macam aku ni. Beli sikit2 & yang perlu dulu. Bila dah pandai, huh...invest ler & beli apa ko nak try. Chanel Dior YSL haaa...

No comments:

Post a Comment