Friday 8 May 2015

Healthy La Sangat Kannn

Hari tu beria2 beli barang groceries. Beli yang healthy je ari tu. Aku pegi sorang2 je senang sikit. D kids n hubby tunggu kat umah itu pun dah nak kat tutup dah. Cepat2 aku angkut ape patut.



Dalam trolley ni nampak kan healthy foods je. Satu chocolate or sweets pun xde kan. Aku beli salmon telor avocado lemon buah2an n sayur2an. Lagi satu ni pakai ikut mood or tekak je beli. Takde buat list2 barang nak beli pun. Dah namenyer pegi last minute. Tetiba je boring kat umah bgtau hubby nak kuar beli barang sikit. Laju je kaki melangkah semangat betullll.

Aku lately ni suker btol groceries shopping camni. Seronok bile mind & body kite in sync nak jadik healthy. Beli satu2 barang tu beria2 belek content dah ala2 food nutritionist. Haha...tp actually habit ni ler kena ade. Ni kite semua memanjang je beli barang angkut itu ini nah amikk koo mcm2 benda x elok masuk trolley...



Ok next day monday morning tu aku bangun awal dpd biasa. Actually aku beli 2 pack salmon. Satu utk aku and satu gi for Baby H. Tolong jangan tanye harge yeee. Faham2 je la dah namenyer salmon. So pagi tu aku buat ape patut. Cuci salmon etc. Then aku amik non-stick pan and fry jee. Senangkan....

Nampak je macam tak menarik kan. Tapi seriously memang sedap gilerrr. Nak buat senang sangatttt.

Caranyer simple...salmon yg dipotong 2 tu (akan dpt 4 ketul) lumurkan dulu ngan garam & black pepper. Agak2 je la so that tak terlebih garam yeee. Bila dah lumur sebati...then amik 'Cajun Seasoning' and lumurkan sebati jugak. 

Korang carikla 'Cajun Seasoning' ni ye kat aisle yg jual thyme basil paprika cayenne etc tu...memang worth betul. Seasoning ni ala2 pedas2 masam2 sikit. Aku check seasoning ni normally for meat untuk grill camtu. Campuran die ade paprika mustard a bit of english herbs tak silap thyme etc. Aku x ingat ape gi. Tapi aku letak je kat salmon tu. Serious memang sedap. Budak2 opis pun tanye camner aku buat. Nampak sedap bau die bile microwave trus marvellousss terangkat uuu...

Bila dah masak then aku letak atas sayur baby butterhead tu. Sides cume aku bawak steam veggies brocolli & baby carrot. Healthy kann lunch aku ari tu...Sesape nak try nak jadik healthy bole la try yee....



The next day aku bawak menu lunch box kat atas ni. Ni ler breakfast & lunch aku. Bawak roti telur. Abiskan brocolli yg tinggak skit buat steam veggie. Plus steamkan baby carrot. And ari tu teringin nak makan avocado yg beli ari tu. Avocado pun salah satu foods yg mahal okay selain salmon. Kopakla poket kalau ari2 makan kan. Tapi healthy punyer pasal turutkan jugak anak tekak ni. 

Tips nak buat roti telur ni...kalau bole beli roti benggali yg macam sebuku tu. Ntah x tau nak terang tp for sure bukan roti gardenia ye.

Lagi satu tips please guna non-stick pan lagi senang and kurang guna minyak. Aku x guna minyak pun cuma sembur cooking spray canola oil je...rase roti telur ni ok cuma terkurang garam je ari tu...

Lagi satu sape x biaser mkn avocado better cuba. try test...avocado ni sedap makan camtu gak tp better tabur salt & pepper. Nak naikkan rase guna himalayan salt fuhhh bestt...Aku makan avocado & roti telur je ari tu memang kenyang. Cuba laaa...


For snacking aku bawak fruits2 ni dapatla dalam 2-3 ari snacking healthy camni. Bagi aku kalau dalam seminggu tu kite amalkan makan2 healthy camni lagi better. Snack ni buat stomach quite filling. Manis buah2an so kite x craving for choc or benda2 manis lain yg tinggi kalori ye tak...

Okla for now ni entry healthy foods buat mase ni. Next time aku update gi. Bole check IG aku gak ade gak la sikit2 aku post pasal nak healthy habits ni.

Ok chow...

No comments:

Post a Comment