Saturday 9 May 2015

Resepi #10 Sambal Sotong Simple

Aku ni jenis suke masak benda yg simple2. Maybe sebab aku ni orang yang simple kot. So bab masak pun same la ye. 

Hari ni aku masak Sambal Sotong simple. Dan satu lagi aku masak Sup Ikan Merah nanti aku share resepi sup tu in next entry ye.

Menu Sambal Sotong ni dapat inspiration bile tengok blog Elly in Wonderland. Cuba korang check blog link ni ye. Seriously aku rase blog Elly ni bole nak relate sikit. Maybe coz die pun working mom gak kot. Macam aku la...tapi aku xde la hari2 balik kerja masak ye. Tak serajin Elly laaa....tapi aku still cube gak kalau ade mase aku masak balik keje if not beli je la..

So macam aku...aku make d habit masak during weekend. Time ni ler baru puas nak memasak itu memasak ini. Aku rase semua ibu2 kat luar tu pun same. Weekend la nak try resepi baru and macam2 gi.

Okla nak share resepi Sambal Sotong ni...


Bahan2 simple je...

1. Sotong - size XL dalam 5/6 ekor 
2. 4/5 ulas Bawang Putih - hiris
3. 1 biji Bawang Merah - hiris
4. 1 inci Halia - hiris
5. 2/3 sudu Cili Kisar
5. 1 biji Bawang Besar - potong bulat
6. 1 keping Asam Keping
7. Sedikit garam & gula 
8. Sedikit air

Cara nak masak pun simple gak...

1. Tumis bawang putih, bawang merah dan halia.
2. Masuk cili kisar & asam keping hingga garing.
3. Masukkan sotong dan bawang besar. 
    Kacau sebati.
4. Masukkan sedikit air dan kacau.
5. Perasakan dengan garam & gula.

Ok ni cara aku masak Sambal Sotong ni. Orang lain maybe ada style lain. Apa2 pun resepi ni ok and sedap. Tak caya cuba try yee...

No comments:

Post a Comment