Sunday 7 December 2014

Resipi #8 Spaghetti Prawn Olio Simple

Dah lame x share update resepi kan. Apa kata ari ni aku share satu resepi yg simple. Senang sangat nak buat...resepi ni simple yang amat. Cepat nak buat tu satu. Bahan2 pun senang nak sediakan. Kalau nak tau lebih lanjut silalah baca kat bawah ni buat yg sudi ye.

So inila dia resepi 'Prawn Aglio Olio'...


Actually aku carik2 dalam internet ternampak la resepi ni. Resepi ni dapat daripada blog 'Azie Kitchen' ni. Bole refer kat sini.

Mula2 macam biasa la kite masak spaghetti tu. Ada arahan kat paket spaghetti refer je la ye. Untuk resepi ni guna d whole paket. 1 paket tu dlm 500gram. Ntah kalau ikut blog Kak Azie tu die masak 3/4. Tapi aku masak macam normal je. Aku pun tak tau macam mana 3/4 tu...hehe...maklumla kite bukannyer pandai sangat masak. Ini pun tiba2 terajin nak plak teringin nak makan sangat...

Untuk prawn tu...aku guna tiger prawn size sederhana. Dalam 16 ketul cam tu la. Prawn macam biasa kopek dan cuci bersih. Toskan.

Then sementara pasta nak masak. Aku sediakan bahan2 rencah yg sepatutnyer. Simple je cuma aku hiris nipis bawang putih dalam 6 ulas. Pas tu aku amik cilI kering dalam 5 atau 6 tangkai aku gunting dalam 1cm or 2cm. 

Then baru start masak...panaskan kuali dan letak minyak zaitun. Tips penting disini,...carik minyak zaitun yg tulis untuk cooking or deep fry. Jgn carik yg untuk salad dressing etc. 

So next bile dah panas minyak. Ok goreng bawang putih and x lama tu masukkan cili kering yg dah dipotong tadi. Goreng bila dah agak2 nak garing...letak 1 kiub stok ayam size kecik. Tapi jangan letak kiub terus. Kiub tu perlu dicampur dgn air sikit dan kacau sebati. Lupa yg ni sediakan awal2 tadi. 

So terus masukkan campuran kiub tu kedalam kuali. Then masukkan udang n goreng sampai udang masak. Masukkan spaghetti tadi dan kacau rata. Perasakan dengan garam & black pepper. Black pepper tu letak tak banyak pun asal ada pedas2 sikit.

Yang penting bila nak serve tu kalau nak lebih pedas...letakla chili flakes baru terangkat. Kalau nak cantik lagi letakla daun parsley.

Hmmm hubby n anak2 cakap sedap n pedas. Mane x nyer cili kering tu jenis yg pedas. Tu yg terangkat tu plus letak chilli flakes. Bergelen2 la minum air sebab pedas.

Dah siappp...selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment