Friday 11 July 2014

Tips Penjagaan Rambut

Orang sibuk citer puasa la, berbuka la, sahur la.
Citer bazaar ramadhan hotel buffet etc.
Aku xde ape sgt nak citer.
Masak pun jarang2.
Weekends baru masak kooo.
Kesian ibu bekerjaya macam aku.
Pas tu xde maid satu hal.
#wishlist aku nak ada maid one fine day#

Dalam banyak2 citer.
Aku plak nak citer pasal rambut.



Haha.
Ntahla ada rambut panjang ni susah nak jaga.
Bukan susah sikit.
Susah banyak.
Lagi satu kena rajin belai2 rambut.
Belaian manja setiap hari.
Aku x sempat la buat benda2 ni.
Hehe.

Actually isu rambut ni tiba2 je exist.
To those yg aware aku kan dah sign up gym.
So since that aku jadik cepat berpeluh.
Buat apa je berpeluh.
Dari rambut sampai hujung kaki.
Haaa amik ko.
Berpeluh memanjang.
Ok berpeluh tu bagus ok.
Cuma aku jadik rimas.
Especially bab rambut.
Rambut panjang satu hal.
Kita yang bertudung ni kalau bole nak selesa.
Tak nak la tudung je cantik.
Tapi rambut x cantik.
Kekeke.
Rambut kena jaga.
Kulit kepala pun kena jaga.

So weekend ari tu aku rimas ngan rambut ni.
Aku pegi salon.
Aku bagitau aku nak cut n wash.
Aku nak colour rambut.
And then aku nak scalp treatment gak.
Aku request private room coz aku bertudung.
Aku ask for lady stylist senanggg.
Then discuss harga etc.
Baru start.

First thing dia check scalp aku.
Lately aku rasa macam scalp x selesa.
Rasa gatal2.
Heeee x selesa betul.
So aku suggest buat macam aku ni.
Biar orang belai2 rambut kita ni.
Buat kat umah x sama ok.

So dia check macam ni.


Pas tu dia tunjuk result dia.


Stylist tu explain sambil tunjuk brochures.
Dia bagitau yang scalp x sihat.
Aku tanya dia explain.
Tanya lagi explain lagi.
Ok baru faham.


Cuba tengok ni macam2 scalp problem.
Kulit kepala gatal, berminyak, kelemumur etc.
Kalau boleh x nak ada masalah macam ni.


Pas tu dia suggest kat aku d right treatment.
Aku ok je.
Trust them coz dorang lagi expert kan.
Selesai bab ni then dia wash rambut aku.
Kat situ je.
Aku sorang je dalam room ni.
Dia xde je aku selfie.
Haha.


Abis je dia finger dry hair aku.
Then dia discuss colour apa aku nak.
End up dia suggest mix 2 colours.


Mix up B705 and B502 tu haaa.
Abis blow dry dia apply colour kat rambut.
Wait a while.
Then wash betul2.
Then hair dry baru apply scalp treatment.
Ada 2 phases. 2 product tubes.
1st phase cleansing stage guna tiub besar.
Then dia scalp massage.
Best sangat rasa sejuk kulit kepala.
Thumbs up urutan dia.
Abis massage biar 10mins camtu.
Then apply 2nd phase guna tiub kecik.
Another phase ni tiub dia apply tu wangi.
Tiub kecik tp penting part ni.
Then relax dulu.
After that wash.
Blow dry betul2 kali ni.
Stylist tu buat soft wavy curl bawah rambut.

Seriously rasa selesa sangat rambut.
Kulit kepala selesa.
Rambut potong takat bahu.
Ringan kepala.
Rasa selesa sangat2.

So u all try la.
Best sangat.
Tambah pulak nak raya.
So buat penjagaan rapi macam ni.
Jaga kulit kepala and rambut.
Jangan orang ingat orang bertudung ni x tau.
Biar kelassss sikit ok.
Bertudung selesa and terjaga.

No comments:

Post a Comment